Hej, påsk

är det nu. Jag är hemma i Örnsskjöldsvik. Jag åkte hem dagen före det som är skärstorsdagen. Det blev sent och inget kul på tåget. Det var flera barn som gnall och det var flera som var sjuka och med hosta. De tyckte jag kunde vara hemma istället för att dom andra ska ha samma sjukdom.
 
Nu ska jag egentligen fara tillbaka till där jag brukar vara ibland, utanför Uppsala (det är staden). Men jag har inte sagt åt min pappa att jag ska stanna kvar. Det ska man egentligen inte men jag vill inte fara tillbaka igen för man får tabletter som man blir trött av och mest sover, ibland vaknar man inte förrän kvällen och då gatt man sova direkt igen. Man hinner inte just vara med om någonting då. Jag ska stanna i huset här i Ö-vik. Jag har bestämt stället där jag skulle gömma mig på. Sen måste min pappa fara till jobbet och då kan jag komma fram. Jag har gjort det en gång förut, gömt mig. Det var ingen som blev just arg, men jag fick vara på Väståkra flera månader extra.
 
Där vi bor finns det skogen nära, det är bara tio meter eller mindre till skogen, först går man förbi ett skidspår men sen är det skogen. Jag har varit ute mycket nu i skogen. Jag brukar mest gå eller om jag har på mig skidorna. En sak som går berätta är att jag hadde tur och såg många spår av kälmårdarna. Snart är jag inte mer intresserad av dom för jag har hållit på med dom så mycket nu ett tag. Men nu har det blivit flera av dom och det har stått om dom i Örnsskjöldsviks Allehanda, tidningen som är här. Det var ingen som hadde kunnat göra fotto på dom för dom är snabba, men jag hadde med mig en kamera som är pappas och tog många kort på spåren och på där några hadde bott om nätterna, där dom bor det heter LYA.
 
 
Här är spår från kålmård. Dom har sagt i tiningen att man gatt vara försiktigare om man är nära dom för dom vill huggas. En del säger att dom är som en järv.
 
 
Här ser man kålmårdspåren nära, man kan tänka hur dom gått på natten och letat kanske efter att äta, då hugger dom först och sedan suger blodet och så äter dom upp dom;
 
det blev samma bild en gång till eller hur det blev, men här ser man att dom kan gå åt olika håll. Dom verkar gå i vilse. Eller om dom letar efter dom dom vill hugga.
 
jo det var det här som var konstigt, det är mystik, för här ser man att kålmården gått rätt fram först och sen är det inga mer spår, spårena tar slut mitt i. Om någon vet hur dem gör då så skriv hit och säg:
 
Det är här som han bott, när det är natt, det heter vinter-ide, eller LYA, dom bor så här när dom är hemma med sina familjer.
 
 
Konstigast var den här bilden, det var det att först hadde jag hört ett djur, det var inte en som morrade utan han sprang, så jag kikade fort åt ett håll och då såg jag en avlång en, avlång djur som såg mycket ut som en kålmård, men han var snabb så jag fick bara med svansen på han, en del säger att det är kålmård men konstigare är att det inte är kålmårdens färger. Kan någon skriva hit och säga om det är en kålmård. Jag har skickat bilden till tidningen vi har här, Örnskjölssvik Allehanda, och dom tyckte inte att det kanske liknade en kålmård men dom skulle tänka på om jag skulle ha betalt för bilden. Jag skulle få ha ett svar efter påsk om dom ville trycka han. Bilden.
 
 
I dag ska jag på en pimpeltävling med min pappa. Han tycker om fiska. Jag brukar sitta på en gamlare ryggsäck som min pappas pappa hadde när han jobbade i en skog och sågade av träden. Jag vill mest inte fiska men det kan vara några som kommer fram av dom jag känt förut och säger hej och kanske säger lite till. Man kan prata litte med dom om man vill annars ska man inte bry sig säger pappa. Det är soligt ute nu och jag gatt klä mig varmare i alla fall för man gatt bli sjuk annars.
 
Tack ska sägas till dom som hadde sagt grattis till mig när jag fyllde år. Det var roligt. Jag räknade dom som är vänner och det blev fem. Det är ganska många. Tack, från mig. Jag blev väldigt glad.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0