En sak till gatt jag skriva, om kina-puffarna

Här kommer en sak jag skrev innan jag rymde från Ö-vik. Dom tog bort den men nu kom den tillbaka. Då får ni se den. Jag undrar ofta nu om det är från rymden dom styr allt. Jag tror det. Inte människor, utan rymd-varelser. Det här handlar om Kina-puffarna:
 
 
"Jag var åtta år när det blev så. Vi hade hafft det dom kallar kina-puffar. Det var jag och kompis, han hette Arven (för att han hette Arvendal i efternamnet). Vi hade fått smällare. Grannen våran hadde hönsgård, för han sålde många ägg. Jag är djurvän och mest alltid snäll, men många gånger om man är liten kan man göra fel. Vi hadde varit ute mycket och smällat många av smällarna. Men några vart kvar och vi var nog less på vara ute, för det var kallt och sista april (en del säger "Valborg" men det vet jag inte varför). Och så hadde vi kommit på när vi såg hönorna att dom kacklade att vi bara på skämt skulle tända smällare och kasta in för att dom gatt bli rädda och kuta runt. För vi ville ha roligt. Vi kastade in sju smällare på samma gång. Arven brände sig på två fingrar och smällarna for in i gården. Men det vart ingenting roligt. Först var det roligt för alla kutade omkring och ropade ka-ka-kaa. Men sen, sen hadde grannen sett oss. Och då hadde vi redan sett att det rök om flera av dom hönorna. En hadde vart död på en gång och dom som det rök av blev också döda sen. Det blev tre döda och många rädda. Grannen slog Arven med en klappbräda (dom tvättade med klappbräda i förr i världen) så han fick ryggskada. Och det var då, efter kina-puffarna som dom hadde skickat iväg mig till hemmet Väståkra. Jag kände inte att jag kunde grina. Jag vart bara åtta år gammal och när bilen for såg jag granarna fara förbi och det var två som jag inte kände som satt omkring mig i baksätet."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0